Het HeArtpool sokkelproject heeft een prominente plaats gekregen en daarom heet het hier "Op de Brink". Zes kunstenaars hebben beelden geplaatst.
Te zien vanaf 25 mei t/m oktober 2025
1. Roland Farkas, "Aven angle" come closer Materiaal: wilgentakken, koper en metaal
Het is een kader voor een verhaal. Een portret van mezelf.
Jij maakt deel uit van het beeld, jij wordt een herinnering binnen dit kader.
Jij blijft wie je bent; ik zal voor jou veranderen.
Je hoeft alleen maar dapper genoeg te zijn om terug te keren.
Je kunt me lezen.
Je kunt door me heen kijken.
Je kunt terugkomen.
Je kunt vragen stellen.
Je kunt ontdekken wie ik ben, kom gewoon dichterbij.
Aven angle.
Breek deze onzichtbare muren af.
Dit werk put uit fragmenten van persoonlijk en collectief geheugen. Verhalen die doorgegeven zijn door familie, gevormd door beweging, veerkracht en overleven. Het frame wordt een drempel die uitnodigt tot een moment van ontmoeting. Wat gebeurt er als we verder kijken dan de beelden die we geërfd hebben? Als we dichterbij komen, luisteren en andere vragen beginnen te stellen, kan er misschien een nieuw verhaal tevoorschijn komen. Een verhaal dat er altijd is geweest, wachtend om gezien te worden.
Roland Farkas (1993, Slowakije) is een multidisciplinaire kunstenaar die momenteel in Nederland woont. Zijn werk verkent het geheugen, identiteit en de performatieve mogelijkheden van beeldhouwkunst en het vertellen van verhalen<>die vaak zijn gevormd door zijn Roma-erfenis en persoonlijke geschiedenis.
Hij volgt momenteel een master Artistic Research aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag en is afgestudeerd aan ArtEZ University of the Arts. Zijn werk is te zien geweest in galeries, op theaterpodia en bij openbare interventies in heel Nederland.
Roland levert een bijdrage aan Romanistan, een rondreizend project dat in 2025-2026 in tien steden in Nederland plaatsvindt. Door middel van performances, sculpturen en verhalen brengt hij persoonlijke en collectieve verhalen in dialoog met elke locatie, waardoor zijn werk van betekenis kan veranderen terwijl het in beweging is.
In 2023 werd hij geselecteerd als een van de drie finalisten voor het internationale programma Contested Desires: Constructive Dialogues.
Instagram: @a__wolf_1
farkasrolandwolf1.nl
2. Rob Beekman, "Koukoubayia" Materiaal: aluminiumcement.
Koukoubayia is Grieks voor uil.
Ik vindt het leuk om beelden te maken die niet kunnen bestaan.
De realiteit proberen te ontvluchten door je te verdiepen in fantasieën en met klei kan dat goed.
Inspiratie voor het beeld komt onder andere uit de mythologie. Het beeld maak ik eerst in klei.
Dan maak ik een mal van gips en giet ik de mal vol met aluminiumcement.
Met een beitel sla ik dan het gips eraf.
Omdat het gehalte aluminiumoxide van dit cement aanzienlijk groter is, kunt je dit dan mooi borstelen met een koperen of messing borstel zodat het een metalen gloed krijgt.
3. Henk Maassen, "Don't kill the insects, we need them !!! Materiaal: corténstaal, metaalbuis en plexiglas
Zelf jaren lang insecten dood gereden met mijn autoruit.
Tot dat ik zag dat één insect kilometerslang zichzelf vastklemde op mijn voorruit.
Met het vaste gegeven dat ik en andere autorijders, elke keer zijn autoruit insect vrij moest maken,
was het idee geboren.
Henk Maassen (72)-(Lent) studeerde in 1979 af aan de AKI te Enschede met een expositie aan de Universiteit Twente met buisobjecten en een Corténstalen buitenobject van 9 meter.
De kunst van Henk Maassen stond de afgelopen jaren niet stil. In de begin jaren zie je veel grote ijzer en stalen constructies van Corténstaal, metaalbuizen en profielen, betonijzer, en staalkabels, al of niet in combinatie met elkaar of met gevonden gebruikte materialen.
Zijn werk werd steeds breekbaarder. Henk Maassen speelt vaak met evenwicht en balans in steeds dunnere constructies, stapte later over op glasmetaalobjecten waarbij metaaldeeltjes gebrand werden op glasplaten of spiegelglas. In de afgelopen jaren werkt hij met o.a. bladeren, takjes enz. en kaarsvet in allerlei combinaties. De kunstenaar ondervond door de tijd heen zelf hoe kwetsbaar het leven is en dat is terug te vinden in zijn hele latere oeuvre.
Naast zijn kunst en design objecten heeft Henk Maassen nog meer gedaan. Al 40 jaar leert hij studenten op de UTwente lassen, MDF-hout bewerken en haalt hij de creativiteit bij studenten naar boven. Henk heeft vaak voor “elk probleem een oplossing” of het nou gaat om opmaat gemaakte designmeubelen, of om een goed balans te vinden in zijn objecten.
henkmaassen.nl/
4. Herman Ketz, "Bath" Materiaal: serpentijn
Ooit waren we in een Romeins badhuis in Bath (UK). Het badhuis stond op pilaren. Op de pilaren stonden verwezen verbrokkelde en verweerde beelden. Het water was gifgroen en nodigde niet uit tot baden. In de openlucht boven het bad schreeuwden meeuwen. Een maquette gaf aan dat het badhuis in zijn glorietijd een ongekende schoonheid gekend had.
Een beeld in het badhuis had de tijd doorstaan en keek op een indringende manier naar onze wereld.
Thuis gekomen maakte ik een portret van haar uit serpentijn. Een kennis bekeek haar en zei: “Ze lijkt op je moeder”.
Opeens was ik een Romein en familie
instagram.com/kunstenaarketz/
5. Peet van de Bulk, "Omega" Materiaal: cortenstaal
Mijn werk komt empirisch tot stand, d.w.z.: ik knip willekeurig een cortenstalen plaat in stukken, om de stukken daarna, net zo willekeurig, te walsen. Daarmee verras ik mezelf met de uitkomst. Daarna voeg/las ik stukken één voor één aan elkaar, waarbij de ontstane combinatie steeds "moet kloppen". Dat doe ik totdat een stuk toevoegen eerder iets wegneemt dan toevoegt. Dat is het moment om de meest sprekende positie en het evenwichtspunt te bepalen. Rest alleen nog een passende voet.
Een titel laat zich uiteindelijk vanzelf vinden. OMEGA betekent zoveel als "einde" en "compleet", is evenwichtig als letter (een gebogen lijn, stevig rustend op 2 "pootjes") en bestaat als woord uit klinker, medeklinker, klinker, medeklinker, klinker, en is daarmee net zo in evenwicht als de titeldrager.
6. Willem Koot, "Aardkracht" Materiaal: Rosso di Verona marmer
Ongelijke oceaangolven en de enorme krachten binnen de Aardkorst zichtbaar gemaakt.
“Om de chaos van het leven via mijn dromen, om te zetten in vormen en lichtval en in steen, dat is geweldig en constant uitdagend”. Willem Koot zoekt en componeert beweging, nu 12 jaar. Hij heeft zich ontwikkeld tot professioneel beeldhouwer vaak in marmer. Verliest zich in de enorme vrijheid van creëren. Hij maakt beelden die je echt beleven wil, of die je geest aan het werk zetten. Met enkele beelden kan je door die te bewegen, spelen.
Hij zoekt voortdurend vernieuwing in vormen en lichtval en in kleur. Samen met andere kunstenaars werken en andere kunstvormen combineren geeft extra toekomst en drive.
De kracht van de aarde en van de zon; plant-vormen en plantengroei; liefde en strijd van de mens, springen in het oog.
willemkoot-sculpturen.nl