• Administratie / Secretariaat:
    • Deldenerstraat 105
    • 7551 AD ┬áHengelo
    •  
    • E info@heartpool.nl
    • IBAN NL38RABO0397520018

Achter de Basiliek "Post Corona"

maandag 05 juli 2021

Negen Hengelose kunstenaars maakten zeer uiteenlopend werk voor editie 2021 van het project Achter de Basiliek. Drie beelden op de Oude Algemene Begraafplaats aan de Bornsestraat horen er ook bij, ze passen ook bij het coronathema. En het doet er niet toe of je het werk mooi of lelijk vindt, was de boodschap van Hans de Gruil, de voorzitter van de organiserende HeArtpool-werkgroep.

„Het is moderne kunst die uiting geeft aan situaties die op dat moment spelen, en dat is met corona bij uitstek het geval. We hebben de kunstenaars gevraagd om daar op hun eigen wijze op te reageren: hoe staan ze erin en hoe weten ze dat te verbeelden? Mooi of lelijk, dat is dan absoluut niet aan de orde. Het is een persoonlijke benadering.”

In het buxusplantsoentje staat werk van twaalf kunstenaars: Peter Hoogers, Ton Duivenvoorden, Niek Holthuis, Ria Geerdink, Rob von Piekartz, Tony Boiso, Renata de Frankrijker, Derya Zenginoglu en Pier van Dijk. De drie beelden op de begraafplaats zijn van zijn Hiske Loomans-de Sonnaville, Martha Lucia Inagan en Saskia Vanaubel.

Verschillende deelnemers gaven tijdens de opening een korte toelichting op hun werk. Waaronder Pier van Dijk, over zijn opengewerkte blauwe Otto, met daarin archiefdozen gepropt. ‘Het nieuwe normaal’, staat er op, en aan de zijkant ‘Wat was.’ Hij ging tijdens de lockdown aan de slag met het opruimen en ordenen van zijn archief. „Keuzes maken tussen bewaren en weggooien. Dat is voor mij het nieuwe normaal.”

Renata de Frankrijker vertelde over de symboliek van haar werk met een uiltje op een paal en daaronder ‘Pulcinella’. De uil is een symbool voor wijsheid, maar ook voor de nacht en de dood: de afgelopen periode. En de dansende Pulcinella staat onder meer voor creativiteit en optimisme en verwijst daarmee ook naar de lockdown.

En van Tony Boiso staat er de ‘fallen chair’. Het hout is afkomstig van een omgevallen boom in Portugal. „Het gaat over vertrouwen in de toekomst”, aldus Boiso. De Gruil: „Alle beelden zijn samen een moderne compositie geworden, met sterke contrasten en dissonanten.”
(Tubantia 5 juli 2021)

 

 

Terug naar het overzicht