HeArtfund helpt echt!

    De Wolvecampprijs

    De Wolvecampprijs, een tweejaarlijkse nationale prijs voor de schilderkunst, is het landelijk bekende initiatief en wordt ook al sinds de oprichting door HeArtpool georganiseerd.
    Stichting HeArtpool heeft de prijs ingesteld als eerbetoon aan de kunstschilder Theo Wolvecamp (1925-1992), geboren en getogen in Hengelo en mede-oprichter van de internationale CoBrA-groep in 1948.

    Meer informatie >

     

    • Administratie / Secretariaat:
    • Deldenerstraat 105
    • 7551 AD  Hengelo
    •  
    • E info@heartpool.nl
    • IBAN NL38RABO0397520018

HeArtfunder 2010-2011

Refika Düx

Refika Düx heeft in 2010 de schildersbeurs van HeArtfund gewonnen, en 31 juli 2011 opende AkkuH, Aktuele Kunst Hengelo, de deuren voor haar solotentoonstelling. Gedurende haar studie aan ArtEZ/AKI schilderde ze vooral figuratief, maar tijdens het jaar in het gast-atelier van AkkuH heeft ze een grote ontwikkeling doorgemaakt. Aanleiding voor haar meest recente ontwikkeling is een abstract doek dat ze voor haar eindexamen maakte van allerlei resten verf, het tweeluik Restebild (2010). N.a.v. dit schilderij is ze zich vooral gaan concentreren op de materialen zelf: het doek en de verf. Kleur en structuur, vlakken en ornamenten zijn de basiselementen voor haar werk. Ze heeft een sterke, abstracte beeldtaal ontwikkeld met een duidelijke voorkeur voor uitgesproken kleuren, zoals de contrasten tussen oranje en geeltinten aan de ene kant en diepblauw en amethist aan de andere kant. Ook de huid van haar schilderijen is zeer gevarieerd; de verf wordt op meerdere manieren aangebracht. Soms rechtstreeks vanuit de dunne tube, soms vanaf een beschilderd stuk papier dat ze afdrukt of afwrijft op het doek. Daarnaast gebruikt ze vaak gescheurd papier met daarop tekst of muzieknotaties, die weer een onderdeel zijn van het schilderij. Ze heeft een afkeer van het woord “collage”,omdat deze externe beeldelementen voor haar gevoel niet als opgeplakte “Fremdkörper”, maar op dezelfde manier als verf functioneren: als onderdeel van het geheel. Refika beperkt zich tot een aantal standaardformaten, waardoor haar gevoel voor verhoudingen binnen het kader van het schilderij is aangescherpt. Overigens bepaalt zij vaak pas achteraf of een rechthoekig schilderij een liggend of staand formaat krijgt. Tijdens het schilderen draait ze het doek een aantal keren, om zich niet vast te leggen op slechts één bindende interpretatie of liever zienswijze. Uiteindelijk “kiest’ het schilderij zelf of het liggend of staand moet worden opgehangen.

 

Biografie

1983: Telgte, Duitsland. Woont en werkt in Münster en New York

Opleiding

2011: Studienreise, Ausnen, Schweden

2010: Kunstakademie Münster (Löbberts)

2010: Studienreise, Arbeit am NYMs - Projekt, New York, USA

2006 - 2010: AKI/ArtEZ Enschede Nederland

2005 - 2006: ZwischenZeitRaum, Werkstatt für Kunst, Münster

2003 - 2005: Ausbildung zur Mediengestalterin für Digital- und Printmedien/ Mediendesign, Adolph-Kolping-Schule, Münster

Publicaties

2011: Publicatie HeArtfund uitgegeven bij tentoonstelling

 

Website

www.refikaduex.de