Elsbeth Cochius                           

  Heartpool Grafiekprijs Overijssel 2005
Voor de jury zijn de drie genomineerden absoluut gelijkwaardig. Vooraf was bekend (en dat is ook aan de drie geselecteerde kunstenaars meegedeeld) dat de presentatie in de projectruimte van het KCO te Zwolle de doorslag zou geven: dit in de hoop en verwachting dat de uiteindelijke presentatie een prikkelende tentoonstelling op zou leveren waarin alle uitzonderlijke kwaliteiten van grafiek maximaal tot hun recht komen.
 

Doorslaggevende redenen voor het toekennen van de prijs aan Elsbeth Cochius waren:

  • De kwaliteit om technische mogelijkheden op te rekken.
  • Het vermogen om ondanks de complexiteit van de voorstelling de scherpte in de detaillering te behouden.
  • Het vermogen om een beladen thema zoals de Golfoorlog op een hanteerbare manier te benaderen.
  • De kwaliteit om te laten zien dat grafiek ook buiten het platte vlak functioneel kan zijn.
De jury
  • Wim van de Beek voorzitter, kunstcriticus/publicist,
  • Mieke Conijn, directeur Kunstenlab Deventer
  • Hein Elferink, galeriehouder/uitgever Staphorst.
 
De genomineerden
  • Elsbeth Cochius  Enschede
  • Gijs Dragt  Zwolle
  • Lenneke Saraber  Zwolle
 
 
Het juryrapport
Het was voor de jury geen probleem om drie genomineerden te selecteren die voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die de jury stelde. "Wij hebben drie gelijkwaardige kandidaten gevonden die voor de jury zonder enige reserve alle drie in aanmerking komen. Er is geen sprake van een eerste, tweede of derde keus".
Elsbeth Cochius
  • maakt grafische kunst waarin de specifieke eigenschappen van de grafische techniek optimaal zijn uitgebuit.
  • Het grafische element is sterk en overtuigend vertegenwoordigd en dicteert als het ware de verbeelding
    heel verleidelijk is de manier waarop zij met grote formaten omgaat.
  • Ze dúrft niet alleen groot te denken, maar kán dat ook.
  • bovendien is zij in staat om de zwart wit beperking om te zetten in pure winst.
 
Gijs Dragt
  • verbindt verhalende en lyrische elementen met een lichtvoetige ondertoon.
  • In zijn grafiek legt hij bijna vanzelfsprekend een logische link tussen toegepaste grafische vormgeving en het autonome beeld.
  • De technische uitvoering is perfect.
  • Tegenover het oudere werk dat puur grafisch is, staat recent werk waarin de vormentaal vrijer en meer losgezongen is, alsof hij letters en tekens heeft ingeruild voor verhalende beeldelementen, terwijl de lyrische toonzetting gelijk gebleven is: een interessante ontwikkeling.
  • De jury waardeert eveneens het lef van ‘de kunstenaar die een kind durft te zijn’. Zijn beelden worden niet gedetailleerd ingevuld en zien er vaak uit als kindertekeningen.
  • De onderwerpen onderstrepen een relativerende en bevrijdende vorm van humor. Eigen obsessies (bijvoorbeeld voor vliegtuigen) zijn vertaald in authentieke kunst.
  • Daarbij kan nog aangetekend worden dat de vastberadenheid en overgave waarmee hij zich vastbijt in zijn ongebruikelijke thema’s meerwaarde oplevert.
Lenneke Saraber  verraste de jury door:
  • De puurheid van de techniek.
  • De perfecte beheersing van de discipline.
  • Het uitzonderlijke kleurgebruik.
  • De wijze waarop zij traditionele onderwerpen en thema’s verbindt met eigentijdse en persoonlijke beeldtaal.
  • Het bijzondere vermogen om bijna frivool te flirten met abstractie.
  • Haar suggestieve en overtuigende beeldvormingsproces.