Hanan Klei

HeArtfund 2009-2010

Het werk van Hanan Klei kun je zien als een verzet tegen het keurslijf van gefixeerde begrippen en ideeën van onze wereld. Zij vergelijkt het maken van een schilderij met het schrijven van een muzikale compositie en wordt geïnspireerd door de experimentele stromingen uit de “pop” muziek. Hierin wordt ruis niet gehoord als herrie maar als een onderdeel van muziek net als klassieke zang dat is. Op deze manier wordt er niets buitengesloten maar elke vorm, kleur, beweging, omarmd om tot een krachtig beeld te komen.
Klei schildert op een bijna geheel intuïtieve en authentieke wijze. Haar aandacht ligt voornamelijk bij het portret; niet in de klassieke betekenis van het woord, maar ze maakt letterlijk studie van het menselijk gelaat. In Hanans optiek is een gelaatsuitdrukking vaker verhullend dan onthullend. De door haar afgebeelde gezichten hebben dan ook vaak iets maskerachtigs, en er is een duidelijke invloed van James Ensor voelbaar. Voortbordurend op dit soort gedachten maakte ze ook enkele echte maskers, ‘gezichten’ die letterlijk een barrière opwerpen en het eigenlijke gezicht verhullen.
Een ander aspect van Hanans fascinatie voor het verhullen/onthullen van het menselijk gezicht is het verwarrende besef dat wat we zien als we iemand aankijken, feitelijk niet meer is dan de bedekking (of verhulling) van een schedel. Hierdoor ontstond een serie doodshoofdachtige maskers en portretten, waarin ze vooral experimenteert met de gevoelswaarde van de kleur en met de verf als materie.
Haar portretten roepen vragen op als: wat zegt een momentopname van een gezicht over
iemands karakter, over wie hij of zij in wezen is?

Jet van der Sluis                     uit: Hanan Klei  Schilderes                publicatie HeArtfund

Poëzie

 

Hanan Klei houdt naast haar schilderen in elk geval van poëzie: ze heeft een groot aantal gedichten op haar naam staan. Inmiddels zijn dat songteksten geworden, die ze gebruikt voor haar ‘Chickewally’s Fanfare’, het duo dat ze samen met haar zus vormt. Zij basgitaar, haar zus percussie. Ze zingen over kunst en liefde, vooral op openingen van exposities.

 

Biografie

1986

Enschede, Nederland                               

Opleiding
2005 - 2009

AKI/ArtEZ Enschede Nederland

Nominatie
2011 Nominatie Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst
Vertegenwoordigster Nederland in de Jeune Creations Europienne (ECE, een Biënnale voor schilders)
Publicatie
2010 Publicatie HeArtfund uitgegeven bij tentoonstelling
Op de website van de stichting HeArtpool wordt een tijdgebonden beeld van de kunstenaar vermeld. Na verloop van tijd dus een stukje geschiedenis. Voor de ontwikkeling van de kunstenaar na de HeArtfund periode, verwijzen wij graag naar diverse websites, met name:
Website www.hananklei.com